Hybride werken en samenwerken onder de loep

Hybride werken blijft. Bij organisaties met meer dan honderd medewerkers werkt 30% van de werknemers minimaal de helft van de tijd thuis. Dat blijkt uit recent onderzoek van I&O Research. In een artikel van De Ondernemer valt te lezen dat 75% van de Nederlanders het liefst meer dan twee dagen vanuit huis werkt. Maar wat betekent dat eigenlijk? Dat leek ons een interessante vraag om eens bij stil te staan.

  1. Kantoren zijn steeds vaker creatieve ontmoetingsplekken

    Aan een taak werken daarvoor hoef je niet perse voor naar kantoor te gaan. Het kantoor blijft echter wel de plek om met elkaar te brainstormen, klanten een goed gevoel te geven, elkaar een klop op de schouder te geven, recht in de ogen te kijken of wellicht samen iets te vieren. Maar hoe zit dat dan met thuiswerken? Meer thuiswerken kent mogelijk ook een risico op het gebied van communicatie; van belangrijk bedrijfsnieuws blijkt niet iedereen op de hoogte te zijn, want op de thuiswerkplek werd het door een aantal niet gelezen of opgemerkt. Als medewerkers dan toch naar kantoor komen kunnen audiovisuele hulpmiddelen van betekenis zijn om hen te voorzien van het laatste nieuws. Een creatieve ontmoetingsplek is misschien wel bij het koffieapparaat waar medewerkers via een beeldscherm op een informele manier informatie tot zich nemen. Het zorgt ongetwijfeld voor de noodzakelijke verbinding en teamgeest.

  2. Thuiswerken vraagt om nieuwe, soms onverwachte investeringen

    Een populaire manier om altijd en overal samen te werken is Microsoft Office 365 in de Cloud. Microsoft oplossingen worden overigens ook door Xerox Business Center Utrecht geleverd. In sommige gevallen blijkt er méér nodig te zijn, bijvoorbeeld ook op het gebied van hardware. Een voorbeeld: In de advocatuur, een document intensieve omgeving, wordt er vaak door meerdere advocaten aan een dossier gewerkt. Voor een snelle en efficiënte dossiervorming is het niet ondenkbaar dat de thuiswerkplek van een advocaat minimaal met een scanner uitgevoerd moet zijn. Het is slechts een voorbeeld van een mogelijk onverwachte investering, maar het is de moeite waard om behoeften van thuiswerkers nader te onderzoeken. En hoe staat het bijvoorbeeld met de veiligheid van de internetverbindingen?

  3. Fysieke helpdesk balies verdwijnen

    Een medewerker die op kantoor werkt is in veel gevallen gewend om bij een applicatie- of hardware probleem naar de fysieke helpdesk te lopen. Alleen is deze ICT-collega nu ook thuis aan het werk, net als jij. In het ergste geval heeft hij de organisatie verlaten en bovendien kampt de ICT branche met grote tekorten. Als oplossing biedt XBC-Utrecht daarom Managed IT support aan. We doen de volledige monitoring en beheer van je systemen en als er zich toch een probleem voordoet dan staat onze online IT Helpdesk volledig ter beschikking.

  4. Online samenwerken is het nieuwe normaal geworden

    Vergaderen online, dat doe je tegenwoordig in de Cloud bijvoorbeeld met Microsoft Teams. Voor wie er niet bij kan zijn worden deze vergaderingen opgenomen om hetgeen besproken is op een later moment terug te kunnen kijken. Online samenwerken betekent ook dat je niet meer bij fysiek elkaar hoeft te zijn. Sterker nog, je kunt tegelijkertijd met tientallen mensen aan een online document werken. Zodat je allemaal precies weet wat de juiste versie is en e-mailen en versiebeheer zelf overbodig wordt.

  5. Investeringen decentraliseren

    Elk bedrijf, van klein tot groot, zal vanwege het hybride (samen)werken moeten stilstaan welk percentage van de investeringen, voor bijvoorbeeld een digitale werkplek, gereserveerd moet worden voor kantoor of werkkamer thuis. Misschien dat een advocaat naast een scanner ook een veilige printer nodig heeft op de thuiswerkplek. Jij soms ook?

We gaan graag met je in gesprek om jouw manier van hybride werken te faciliteren.

Bron: Iorearch & de ondernemer

💬 Hulp nodig?