Everything as a Service (XaaS) groeit door

As a Service (aaS) is sinds het begin van deze eeuw in opkomst op de zakelijke markt. Steeds meer dingen worden op abonnementsbasis afgenomen, van auto’s tot koffie. Deze verschuiving van eigendom naar gebruik komt ook tot uiting in het IT-landschap.

Ongeveer een kwart van de organisaties in Nederland (27%) neemt inmiddels platforms as a service (PaaS), device as a service (DaaS) en infrastructure as a service (IaaS) af. De groei van het gebruik van aaS-diensten gaat onverminderd door. Van alle respondenten die nog geen aaS gebruiken, overweegt 35% in de komende twee jaar software as a service (SaaS) aan te schaffen. Voor PaaS is dat 27% en voor IaaS, DaaS en/of Print as a Service (PRaaS) 25% van de respondenten.

Tijdens de Covid-pandemie maakte slechts 1 op de 10 organisaties meer gebruik van aaS-diensten en hybride mogelijkheden dan vóór de pandemie. Dit is opvallend als je bedenkt dat juist in deze onzekere omstandigheden de grootste voordelen van aaS – geen hoge investeringen en flexibele uitbreiding of inkrimping – krachtige argumenten zijn. Het hybride werk was grotendeels vergemakkelijkt vóór de pandemie, zodat verdere ontwikkeling op dit gebied niet nodig bleek. “Gelukkig waren we onbedoeld voorbereid op een pandemie”, aldus een respondent.

Veel IT-oplossingen brengen de nodige (extra) complexiteit met zich mee

Hoewel organisaties beveiliging, uitvoering en handhaving van eenduidig IT-beleid zeer belangrijk vinden, blijken dit volgens de respondenten van de enquête grote uitdagingen te zijn. Vooral omdat veel gestandaardiseerde IT-oplossingen, zoals Microsoft 365, naast verbeteringen ook de nodige (extra) complexiteit qua beheer met zich meebrengen.

“Daarom is het vaststellen en naleven van werkafspraken voor het verzamelen van informatie in Microsoft 365 van cruciaal belang. Zeker als je bedenkt dat het veilig delen van bestanden voor 40% van de organisaties de grootste uitdaging is bij het gebruik van Microsoft 365”, aldus Wilco van Bezooijen, CEO van Xerox Nederland. “Voor vragen over het gebruik van Microsoft 365 moet meestal contact worden opgenomen met de IT-helpdesk, aldus 35% van de respondenten. Slechts 21% zegt dit echter te willen uitbesteden.”

Schaalbaarheid en flexibiliteit zijn de belangrijkste redenen om te kiezen voor As a Service

Volgens 21% van de respondenten is de grootste uitdaging bij het beheer van apparaten (laptops) de complexiteit, voornamelijk door een gebrek aan standaardisatie van types en modellen, gevolgd door het beheer van de levenscyclus (16%). De belangrijkste redenen om voor aaS te kiezen zijn schaalbaarheid en flexibiliteit (42%), altijd werken met de nieuwste apparaten en versies (39%), minder IT-last (38%) en beveiliging (33%).

Een andere interessante statistiek is dat ongeveer 60% van de respondenten zegt dat de organisatie positief staat tegenover het gebruik van apparaten van de tweede orde. Van deze groep gaf slechts 33% aan daadwerkelijk refurbished modellen te gebruiken. van Bezooijen: “We hebben gemerkt dat veel mensen ten onrechte denken dat gereviseerde modellen geen goede garantievoorwaarden hebben en dat standaardisatie niet mogelijk is. Dit kan de reden zijn waarom organisaties nog niet massaal gereviseerde apparatuur gebruiken, ook al staat duurzaamheid op de agenda.”

Everything as a Service domineert de toekomst

In het algemeen zal XaaS, ‘Everything as a Service’, de toekomst domineren. Dit is in overeenstemming met de wereldwijde trend om over te stappen van eigendom naar gebruik. “Organisaties die tijdig (laten) onderzoeken hoe zij bovenstaande uitdagingen kunnen oplossen, kunnen optimaal profiteren van de (financiële) voordelen die het aaS-concept biedt”, besluit van Bezooijen.

Meer informatie over XaaS? Neem contact op

Wilt u meer informatie ontvangen? Als u onderstaand contactformulier invult nemen we snel contact met u op.