Heeft communicatie voldoende focus in je businessplan 2023?

Een bepaalde boodschap overbrengen aan klanten of collega’s…dat kan uitdagend zijn. Mensen zijn tegenwoordig eerder afgeleid dan vroeger, omdat ze elke dag grote hoeveelheden informatie op zich afgevuurd krijgen. Hoe val je dan op met jouw boodschap? Daarom is het best interessant om eens na te denken over het onderwerp communicatie. 6 bruikbare tips hebben we voor je uitgewerkt

  1. Communiceer persoonlijk

    Stel dat je zelf op bezoek gaat bij een leverancier: “Voor wie komt u?” wordt er gevraagd door een vriendelijke receptioniste. Toch klinkt en voelt het wat onpersoonlijk. Klanten zullen zich eerder welkom voelen als zij hun naam al op een digitaal scherm zien staan. Wellicht zelfs voorzien van een persoonlijk bericht van degene waarmee je een afspraak hebt. De eerste indruk is goed…

  2. Gebruik momenten waarop bezoekers wachten

    Een bezoeker gaat zitten naast de receptiebalie en wordt gevraagd even te wachten totdat hij verder wordt geholpen of wordt opgehaald. Dit is het ideale moment waarop informatie gedeeld kan worden over jouw bedrijf. Iets wat leuk, leerzaam of interessant is om naar te kijken. Kunnen jouw klanten iets van je bedrijf of mensen zien op een videowall? Bij veel wachtmomenten krijgen bezoekers helaas alleen een kop koffie of thee. Ze kijken tijdens het wachten alleen maar op hun smartphone. Kijken zijn ze al gewend, gebruik daarom elk wachtmoment.

  3. Deel informatie via het display van de MFP

    Een MFP (multifunctionele printer) is feitelijk een computer met bijzondere outputmogelijkheden die verbonden is met het bedrijfsnetwerk. Dankzij de unieke ConnectKey technologie kunnen op elke Xerox MFP apps draaien die informatie op het display tonen. Je kunt zelfs een complete workflow overnemen. Zo kan de Xerox Vertaal app een document vertalen en het resultaat in de oorspronkelijke opmaak zetten. De vertaling vindt plaats in de cloud van Xerox en is mogelijk voor alle gangbare talen. Over communicatie gesproken! Elke medewerker of gastgebruiker van de printer kan ervan profiteren.

  4. Zorg voor beleving en inspiratie

    Gelukkig komen klanten weer bij je op bezoek. Ze nemen bijvoorbeeld deel aan een workshop of evenement, of je zit één op één met hen in een vergaderruimte. De collega die vanaf een verre locatie had moeten komen, maar niet in de file wilde staan, kan gelukkig online deelnemen. Zorg voor kwalitatief goede en aansprekende beelden in je presentatie en besteed voldoende aandacht aan het geluid. Optimaal beeld en geluid dragen in hoge mate bij aan de beleving en overtuigen je publiek.

  5. Maak foto’s

    Natuurlijk vraag je eerst of klanten/bezoekers dat goed vinden. Je houdt rekening met hun privacy. Op een later moment kun je iets wat je samen beleefd hebt als beeldmateriaal toevoegen, bijvoorbeeld aan een offerte. Beelden zorgen ervoor dat het positieve gevoel over jouw bedrijf weer op de voorgrond komt. Opnieuw voelt de communicatie persoonlijk, wat de kans op succes groter maakt.

  6. Wees kleurrijk en duidelijk

    Klantcommunicatie wordt versterkt door kleur te gebruiken in geprinte offertes op hoogwaardig papier, uniforme templates te gebruiken die jouw merk uitstralen en beeldmateriaal toe te voegen. Het maken van een management summary helpt ook. Veel van wat je met klanten communiceert kun je standaardiseren, zodat de boodschap naar klanten nog duidelijker is. Kleurrijk en duidelijk ben je natuurlijk ook richting je collega’s.

Hoe staat het ervoor met jouw (klant)communicatie?

Offlinecommunicatie, zoals aantrekkelijk geprinte documenten daar helpen we graag bij. Maar ook voor online, of digitale, communicatie kun je bij XBC Utrecht terecht. Kijkt u verder voor ons complete aanbod op het gebied van audiovisuele oplossingen, of neem contact met ons op als je het gevoel hebt dat communicatie meer aandacht nodig heeft in je businessplan voor 2023.

💬 Hulp nodig?